عيد الاضحى في المصر

Buat pertama kalinya saya menyambut Eid Adha di luar negara dan tanpa keluarga :'( Alhamdulillah everything went well . Subuh subuh saya skype dengan parents saya untuk mengucap Selamat Hari Raya dan mohon kemaafan supaya hidupku di sini diberkati Allah. Sebagai perantauan for the first time, we planned to make currypuff for Raya(saya cuma tukang merasa) and they have made it. YUMYUM .
Homemade Currypuff

Tapi sayang kami terlepas solat sunat Eid Adha di tahun pertama kami berada di sini. Saya merasa satu kerugian buat kami semua kerana melepaskan peluang tersebut. Insya Allah tahun depan kita bertemu lagi wahai Solat sunat Eidil Adha. HUUU~ :'(

 Selepas solat sunat berjemaah di rumah, kami menuju ke tempat yang Ummi suruh kami berkumpul untuk upacara penyembelihan.
unta yang telah dikorbankan
 Sampai sahaja di sana, we were asked to help abang senior kupas kulit telur. Aiyaa! We're not volunteer or AJK yang ditugaskan melakukan kerja tersebut tapi kitorang buat jela... hihi dapat pahala kan?
Telur !

ini dia telur yang kami kupas!

/
"Berapa banyak lagi telur nak dikupaskan? Meh kitorang kupaskan."
Lepas tu kitorang tengok unta disembelih, 3 ekor unta kambing tak sure.

link video kami : Unta disembelih
What i can say is it is a precious memories celebrating عيد in مصر , al-ardu kinanah bumi yang Allah turunkan  ramai para anbiya' untuk membawa mereka ke jalan yang SATU iaitu Allah . I'm lucky to be chosen by Allah to be here, Alhamdulillah Ya Allah .

Lastly, we enjoyed taking pictures and making videos for our first Eid Adha as a perantauan :)
P/S : Banyak lagi video kitorg buat but i will upload it on the next post , okay??
Happy Family Rumah 7D  :)

Assalamualaikum.

Comments

Popular posts from this blog

Biro Penerbitan & Penerangan

Happy Birthday Ayah

Today But Please Not Today